JBLでクラシックを聴く

ヤフーブログ終了で引っ越ししてきました。主にオーディオについてです。すでにオーディオ一式は断捨離で売り払ってしまいましたが、思い出のために引っ越しして残すことにしました。

モーツアルト:ヴァイオリンとヴィオラのための協奏交響曲変ホ長調

サヴァリッシュの音楽館
ごく最近の演奏会の音源のいくつかのリンクをご紹介しておきます。
http://blogs.yahoo.co.jp/hirokazu_ishii_2007/33169738.html?vitality
から、
8. バーゼル室内管弦楽団
ヴァイオリン:ヴィルデ・フラング
イメージ 1
ヴィオラ:ニルス・メンケマイヤー
モーツアルト:ヴァイオリンとヴィオラのための協奏交響曲変ホ長調 K.364
チャイコフスキー:弦楽セレナード
※前プロが割愛されています
※2014年5月18日アムステルダム、コンセルトヘボウ(ライヴ)
を聴く事にしました。

パソコンオーディオ・ソフト Audacity <16bit 96000Hz>で録音しながら聴きました。

イメージ 2

ヴィルデ・フラングのヴァイオリンは綺麗で透明感が有り、心にしみる演奏でした。
バイオリンとビオラの掛け合いは何とも言えません。
また、バーゼル室内管弦楽団の弦は素晴らしくバランスの良い演奏です。

久しぶりに気分良く演奏を聴きました。

同リンクの
11. モザイク四重奏団
は、聞けるようになったらリンクを貼って頂けるとの事、
楽しみが出来ました。 待ち遠しいです。



バーゼル室内管弦楽団(kammerorchesterbasel, Kammerorchester Basel)は、スイス・バーゼルに本拠を置く室内オーケストラである。

1984年にスイス音楽大学の卒業生らを中心に設立された。パウル・ザッハーが1926年に設立した旧バーゼル室内管弦楽団とは直接関係ないが、その精神を受け継ぎ、現代音楽を織り交ぜたプログラムを実施している。1999年にクリストファー・ホグウッドが首席客演指揮者となり、現在まで中心的な役割を果たしている。

Het Zondagochtend Concert: Kammerorchester Basel, violiste Vilde Frang en altviolist Nils Mönkemeyer

Sinfonia concertante voor viool, altviool en orkest KV.364 (320d) in Es gr.t. - compleet
Wolfgang Amadeus Mozart
Frang en Mönkemeyer: Mozart
Wolfgang Amadeus Mozart experimenteerde al een tijdje met muzikale vormen toen hij in 1779 het beste van twee werelden wist te combineren. Zijn Sinfonia concertante is één muzikaal verhaal, zoals een symfonie. Maar met hoofdrollen voor viool en altviool, vandaag respectievelijk Vilde Frang en Nils Mönkemeyer. De twee nemen om en om en soms tegelijkertijd het woord. Mozart zelf speelde altviool. De wat melancholieke klank van het instrument trok hem zeer in de periode na de dood van zijn moeder.

Serenade voor strijkorkest, op.48 in C gr.t. - compleet
Pjotr Iljitsj Tsjaikovski
Tsjaikovski
De Noorse Vilde Frang noemt Tsjaikovski 'de componist die mijn jeugd vormgaf'. Zij zal daarom zeker genieten van zijn Serenade voor strijkers. Het werk is een van de late hoogtepunten van de Romantiek, een weelderig stuk. Tsjaikovski verwerkte zowel zijn liefde voor Mozart als die voor de veelzijdigheid van het strijkersgeluid. Zoals de componist zelf schreef: ‘Hoe groter het strijkorkest, hoe meer de verlangens van de componist vervuld worden.’